Tips




  • Adviezen
  • Ergonomie
  • Gezondheid
  •   Adviezen

      Lichaamsverzorging
      Hoe zal het zijn om naast de goed ingeslepen gewoonte om tanden te poetsen ook de rest van het lichaam te verzorgen met dat wat dat onderdeel toekomt?
    De huid wordt gewassen en verzorgd met allerlei preparaten, wat wordt er zoal gedaan voor het goed laten functioneren van b.v. het bewegingsstelsel?
    Is daar aandacht voor of is het een vanzelfsprekend gegeven en wordt er daarnaast alleen een bepaalde tak van sport bedreven?
    Bewust het lichaam ervaren, bewegingen, houdingen, ademhaling, spanningen, geeft gelegenheid om veranderingen aan te brengen en optimaal met het lichaam om te gaan.

    Men kan 'zichzelf een houding geven' of men kan 'lekker in zijn vel zitten'.

      Verzorg de zintuigen, en geniet ervan, het zijn zulke belangrijke onderdelen van het lichaam.
      Ze leveren een grote bijdrage aan de kwaliteit van leven.
    Ook goed functionerende zintuigen kunnen als vanzelfsprekend beschouwd worden, zodat de waardering ervoor minder ervaren wordt.

      Voelen, huid
      De huid, bescherming van het lichaam, barriëre voor de buitenwereld, omhult, als een comfortabele jas, het lichaam. Het is weldadig om zelf pijnlijke en gespannen lichaamsdelen geregeld met een bodylotion of massageolie soepel en ontspannen te masseren. Vooral de nek- halsregio, het gebied rond de ogen, de mond en de slapen kunnen met zachte draaiende bewegingen goed bewerkt worden.
    Ook het masseren van een ander persoon zoals partner of kind zal hulp bieden en verlichting geven.
    Een baby masseren is voor zowel de baby als voor diegene die het doet een heerlijke ervaring, intens huidcontact.

      Horen, oren
      Laat een hoortest doen, als het gehoor mogelijkerwijs is achteruit gegaan. Bij slechter horen passen de nek- en hoofdstand zich aan aan het verminderde geluid. Laat zonodig nakijken of er een prop in de gehoorgang zit.
    Weet de volumeknop op de juiste momenten te vinden.

      Zien, ogen
      Laat geregeld, één maal pe

    Ergonomie

      Bed
      Niet doorgezakt of te hard. Goed ventilerend, het lichaam moet aangenaam, ontspannen op het matras kunnen liggen.

      Werkstoel
     

    Tegen rugleuning met billen achterin, bovenbenen gesteund, knieën vrij, 90 graden gebogen, voeten plat op de grond.
    Goed aangeschoven aan tafel maar de buik drukt niet tegen het tafelblad.


      Tafelhoogte
      De stoel moet goed aangeschoven kunnen worden, de onderarmen rusten ontspannen op het werkblad.

      Beeldscherm en toetsenbord
      Beeldscherm en toetsenbord recht voor het lichaam geplaatst. Muis zoveel mogelijk naar het midden plaatsen. Functies op het toetsenbord gebruiken i.p.v.muis.

    • Na iedere alinea vingers, handen ontspannen.
    • Na iedere 10 minuten nek, hoofd, schouders bewegen,
      armen laten hangen en losschudden.
    • CANS/RSI oefenprogram op PC aanbrengen.
    • Ogen een maal per jaar door opticien na laten kijken,
      opletten dat het hoofd niet op de nek naar voren schuift!
    • Geregeld diep ademhalen; vooral langzaam volledig uitblazen,
      achter de PC wordt de ademhaling oppervlakkiger
    • Massage,af en toe met vingers kringetjes rond ogen draaien.
    • Veel van houding veranderen, naar de printer lopen of een
      ommetje maken.
    • Veel water drinken doet veel naar toilet gaan.


    Huishoudelijke werkzaamheden: tijdens al deze werkzaamheden kunnen bewust houdingsoefeningen gedaan worden!

      Strijken
      Strijkplank op goede hoogte instellen, schouder hangt ontspannen laag bij vasthouden strijkbout, zittend kan heel goed gestreken worden( het moet alleen even wennen).

      Stofzuigen
    Gezondheid

    Wanneer bent u een gezond mens?
    Op het moment dat er een balans aanwezig is tussen de belasting en de belastbaarheid van u en uw lichaam.


    In een gezond lichaam huist een gezonde geest.
    Een gezonde geest huist in een gezond lichaam.

    Deze beide horen bij elkaar en zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
    Zij houden elkaar in evenwicht.

    Het lichaam versterkt de geest en de geest versterkt het lichaam.
    Deze beide kunnen elkaar versterken.
    Er ontstaat dan ontspanning, evenwicht, vitaliteit en tevredenheid.
    Ze kunnen elkaar ook verzwakken, zodat er gespannenheid, onevenwichtigheid, lichamelijk ongemak en ontevredenheid ontstaat.


    Wie heeft een gezond lichaam?

    De persoon die o.a.:
    • Goed eet: gezond eet en het smakelijk vindt.
    • Goede ontlasting heeft: de ontlasting komt iedere dag of om de dag, heeft een mooie vorm(een worst), ruikt 'aangenaam', zo goed als geen toilet-papier nodig, laat geen strepen na in de toiletpot. (Goed eten en een goede ontlasting laten zien dat de stofwisseling goed / ontspannen verloopt).
    • Goed slaapt: na voldoende nachtrust uitgerust, verkwikt wakker wordt en zin heeft om aan de nieuwe dag te beginnen.

    Het lichaam kan versterkt worden door o.a.:
    • Gezond te eten.
    • Ervoor te zorgen dat de ontlasting goed wordt, ademhaling, ontspanning, sport en vezelrijke voeding zijn belangrijke aspecten.
    • Te genieten van een goede nachtrust
    • Iedere dag voldoende te bewegen
    • Te sporten: een aantal malen per week
    • Ontspanningsmomenten in de dag in te lassen
    • Te lachen: plezier maken ontspant de spieren.

    Wie heeft een gezonde geest?

    De persoon die o.a.:
    • houdt van zichzelf
    • houdt van de ander
    • houdt van het leven
    • eigenwaarde heeft
    • geniet, het maakt niet uit waarvan
    • lacht, minstens eenmaal per dag

    De geest kan versterkt worden door o.a
    • humor
    • relativeren
    • ontspanning
    • gesprekken met vrienden
    • gesprekken met een coach / psycholoog
    • afstand nemen
    • uitrusten
    • leuke dingen doen
    • boeken lezen
    • sport
    • tuinieren
    • hobby’s
    • vakantie